Jesteś w dziale: Strona Główna » Biuletyn Informacji Publicznej » Informacja publiczna » Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
16 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 352 ze zmianami), zwana dalej ustawą, która określa zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania, podmioty, które udostępniają lub przekazują te informacje, warunki ponownego wykorzystywania oraz zasady ustalania opłat za ponowne wykorzystywanie.
Przez
ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego należy rozumieć wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji sektora
publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny
publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
Ustawa określa też ograniczenia w korzystaniu z prawa
do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego wynikające m.in.:
- z przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych tajemnic ustawowo chronionych,
- ze względu na prywatność osoby fizycznej
lub tajemnicę przedsiębiorcy (nie dotyczy osób
pełniących funkcje publiczne),
- z przepisów innych ustaw,
- z praw autorskich i praw pokrewnych, które przysługują innemu podmiotowi niż organ zobowiązany. Prawo do dostępu do informacji sektora publicznego podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego (art. 6 ustawy).
Zasady udostępniania informacji
publicznych będących w posiadaniu Starostwa Powiatowego w Środzie
Wielkopolskiej w celu ich ponownego wykorzystywania
I. Ponownemu wykorzystywaniu podlega
informacja sektora publicznego:
- udostępniona na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej,
- przekazana na wniosek o ponowne
wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Wzór wniosku o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego - do pobrania (plik doc)
Wniosek
winien spełniać warunki formalne wskazane w art. 21 ustawy o ponownym
wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Wniosek o ponowne wykorzystywanie
wnosi się w przypadkach, gdy informacja sektora publicznego:
- nie została udostępniona w Biuletynie
Informacji Publicznej,
- została udostępniona w sposób inny niż w
Biuletynie Informacji Publicznej i nie zostały określone warunki ponownego
wykorzystywania lub opłat za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o
braku takich warunków lub opłat,
- będzie wykorzystywana na warunkach innych
niż zostały dla tej informacji określone,
- została udostępniona lub przekazana na
podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji
będących informacjami sektora publicznego.
Zgodnie
z art. 21 ust. 3 ww. ustawy wniosek zawiera w szczególności:
1) nazwę
podmiotu zobowiązanego;
2) informacje
o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający
dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w
sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
3) wskazanie
informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli
jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie
wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
4) wskazanie
celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym
określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą
ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
5) wskazanie
formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci
elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
6) wskazanie
sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została
udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji
gromadzonych w systemie teleinformatycznym.
Wnioski
mogą być wnoszone do Starostwa Powiatowego w:
- w formie pisemnej w Sekretariacie oraz w Punkcie
Obsługi Klienta w Starostwie Powiatowym w Środzie Wielkopolskiej, w tym z wykorzystaniem faksu (+48 61 286 67
31),
- w formie dokumentu elektronicznego e-mailem na adres starostwo@powiatsredzki.pl
- w formie dokumentu elektronicznego poprzez
platformę e-PUAP.
Wniosek
rozpatruje się nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku
braku możliwości rozpatrzenia wniosku w powyższym terminie, możliwe jest
przedłużenie załatwienia sprawy maksymalnie do 2 miesięcy od dnia złożenia tego
wniosku, po zawiadomieniu wnioskodawcy o przyczynach opóźnienia.
Po
rozpatrzeniu wniosku organ zobowiązany:
- przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określania warunków ponownego wykorzystywania,
- informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę (wyraża zgodę na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego),
- składa ofertę zawierającą warunki
ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne
wykorzystywanie,
- odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody
na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Brak
zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty
jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W
przypadku otrzymania sprzeciwu
podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach
ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
II. Warunki ponownego wykorzystywania
informacji sektora publicznego
Określa
się następujące warunki dla ponownego wykorzystywania informacje sektora
publicznego udostępnionych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej:
- informacja musi zawierać wzmiankę o źródle jej pozyskania poprzez podanie pełnej nazwy Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej,
- należy podać datę wytworzenia lub pozyskania informacji od Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej,
- jeśli pozyskana treść informacji będzie modyfikowana należy zamieścić adnotację o tym, że uzyskana informacja została przetworzona w procesie ponownego wykorzystywania,
- jeżeli treść pozyskanej informacji lub jej
fragment, ma stanowić część całości, należy ją zamieścić w tekście w formie
cytatu, z przypisem informującym o źródle pochodzenia,
- poinformowanie, iż organ zobowiązany do
udostępnienia informacji sektora publicznego, nie ponosi odpowiedzialności za
jej przetworzenie, dalsze udostępnianie i wykorzystywanie.
III. Informacja o wysokości opłat za
ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Informacja
sektora publicznego wytworzona w Starostwie Powiatowym w Środzie Wielkopolskiej
jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania, co do
zasady, bezpłatnie.
Zgodnie
z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy Starostwo może nałożyć opłatę za ponowne
wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób
wskazany we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Ustalając wysokość
opłaty, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora
publicznego w określony sposób i w określonej formie, a także inne czynniki,
które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne
wykorzystanie, które mogą mieć wpływ na koszt lub czas przygotowania lub
przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy
kosztów poniesionych bezpośrednio związanych z przygotowaniem i przekazaniem
informacji publicznej celem ponownego wykorzystania w określony sposób i w
określonej formie.
W
przypadku umożliwienia ponownego wykorzystywania, w sposób stały i bezpośredni
w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych
w systemie teleinformatycznym, wnioskodawca zobowiązany może zostać do
uiszczenia opłaty uwzględniającej koszty wynikające z dostosowania systemu
teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji
wniosku o ponowne wykorzystywanie.
Na
żądanie wnioskodawcy Starostwo wskazuje sposób obliczenia opłaty za ponowne
wykorzystywanie w odniesieniu do złożonego przez wnioskodawcę wniosku o ponowne
wykorzystywanie.
IV. Środki prawne przysługujące w
przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie oraz o prawie do
sprzeciwu
W
zakresie nieuregulowanym ustawą do decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne
wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz do decyzji o warunkach
ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie
stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1257).
Do
skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się
przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zmianami) z tym, że:
- przekazanie akt i odpowiedzi na skargę
następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
- skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
Osoba odpowiedzialna za:
- wytworzenie informacji: Wydział Organizacyjny i Inwestycji
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Paulina Tokarek (14/12/2017 14:41:51)
- publikację informacji: Paulina Tokarek (14/12/2017 14:42:05)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Paulina Tokarek (14/12/2017 14:41:51)